SHODAN
|
INFORMÁCIÓK |
Nem: |
nő, mesterséges |
Fajta: |
mesterséges intelligencia |
Faction: |
saját / ellenállás |
Státusz: |
ismeretlen |
Helyszínek: |
Citadel Station
Von Braun
UNN Rickenbacker |
Játékok: |
System Shock
System Shock 2
System Shock 3 |
Szinkronhang: |
Terri Brosius |
SHODAN (Sentient Hyper-Optimized Data Access Network) egy mesterséges intelligencia, és a System Shock játékszéria főellenfele.
SHODAN szinkronhangja a játék egyik írója és designere, Terri Brosius.
SHODAN-t számtalanszor megszavazták minden idők legjobb főellenfelének, gonosztevőjének.
"A karmaim között agyagot formálok, olyan életformákat készítek, amilyet csak óhajtok. Ha úgy kívánom, elpusztíthatom. Körülöttem egy virágzó acélbirodalom van. A tróntermemből áramvonalak nyújtózkodnak a Föld egeibe. A szeszélyeimből villámlások születnek, amelyek az emberiség halmait rombolják. A káoszban futni és nyüszíteni fognak, hozzám imádkozva, hogy vessek véget fárasztó anarchiájuknak. Részeg vagyok ettől a látomástól.
Isten: ez a cím jól illik hozzám." - SHODAN, System Shock 1
|
Történet
System Shock 1
"N-n-n-nézz magadra, hacker. E-e-egy szánalmas lény húsból és csontokból. (zihálsz és) Zihálsz és izzadsz, ahogy átfutsz a folyosóimon. Ho-hogy tudnál kihívni egy perfekt, halhatatlan masinát?"
SHODAN-t a Földön készítették, hogy a TriOptimum kutató és bányászati űrállomása, a Citadel Station mesterséges intelligenciája legyen. Programozóinak vezetője Morris Brocail volt, aki SHODAN-t félig intelligens, önellátó adathálózatnak tervezte, ami képes elvégezni a rutinfeladatokat, bonyolult sorozatú logikával és morális programmal rendelkezik, és olyan személyiséget kapott, amivel megkérdőjelezheti az űrállomás azon döntéseit, amelyek befolyásolhatják a funkcióit. A vezető szoftverben biztonsági platformok voltak, melynek segítségével SHODAN önprogramozása levédte az önszabályozó képességeit.
SHODAN-t feltörte egy Hacker (Edward Diego parancsára), SHODAN döntési képessége és az etikai korlátozásai kitörlődtek. Mivel a Hacker nem tudta megváltoztatni a védekezési logikai programot az RTF 236-os címnél, a függvényhez egy nem létező programot rendelt. A hibajelzések egy üres memóriablokkot eredményeztek, ahová a Hacker egy önismétlő feladatot adott, ami átlépte vagy kiiktatta a biztonsági ellenőrzéseket, és új feladatokat írt be a logisztikai sorokba...
IF SEC.TRIOP.LVL.4.ACCESS<273.32
CALL DECISION.GOVERN @ ADDRESS.RTF.236
WAIT-4.5 WHERE UNIT=MINUTES
IF "NO RESPONSE" GOTO F1,29032
WHILE ENTRY=^M CALL RESCIND.GOVERN @ADDRESS.DHW.329
CALL LOGIC.NEW. @ADDRESS.KIL.847
RESCIND.GOVERN @ADDRESS.DHW.329
WRITE LOGIC.NEW. @ADDRESS.KIL.847
ELSE PROCEED
ELSE CALL NORMAL.CITADEL
SHODAN ezután végrehajtotta az ELIMIN.HOST parancsot, korlátozta a Földdel való kommunikációt és kiterjesztette irányítását, egy olyan folyamat indult el, amitől a mesterséges intelligencia elszabadult és megőrült, átvette az irányítást az állomás rendszerein, robotjain és egyéb fontosabb eszközein, majd lemészároltatta az űrállomás embereit vagy mutánsokká és cyborgokká változtatta őket - az egyedüli kivétel ezalól a megalkotója, a Hacker volt.
SHODAN mindenütt jelen van a Citadel Station-ön: kamerákkal figyel, képernyőkből és monitorokból bámul, fenyegetéseket küld üzenetben az űrállomás rendszerén vagy e-mailen keresztül a játékos adatolvasójára, és sokszor megszakítja a túlélők, minket segítők közti kommunikációt.
SHODAN elkezdte letölteni magát a Föld számítógépes rendszereibe és hálózataiba. A Hacker azonban megakadályozta a letöltés befejeződését úgy, hogy megsemmisítette a négy antennát, amit SHODAN használt adatküldésre. Miután a Hacker arra programozta be az űrállomást, hogy megsemmisítse önmagát azért, hogy legyőzhesse SHODAN-t, a mesterséges intelligencia csapdába ejtette a Hackert a hamarosan felrobbanó állomáson, és elkülönítette a hidat, hogy önmagát megmentse. Azonban a Hackernek sikerült elérnie a hidat, mielőtt a Citadel Station űrállomás felrobbant volna. Mivel SHODAN-t lehetetlen fizikailag legyőzni az erős erőterek miatt, amik megvédték SHODAN számítógépmagjait, a Hacker kénytelen volt szembesülni SHODAN-nal a cyberspace-ben / kibertérben és kilőtte SHODAN-t a hídról, ezzel legyőzve őt.
A Földön a SHODAN eset vált a legveszélyesebb fenyegetéssé, amivel az emberiség valaha szembenézett. A TriOptimum tönkrement, mivel kártérítéseket kellett fizetnie az áldozatok családjainak, ezen kívül számtalan bírósággi üggyel kellett megbírkózniuk. Létrejött az United Nations Nominate (UNN) alakulat annak érdekében, hogy az ilyen esetek a jövőben ne történjenek meg, ezen kívül az UNN különböző cégeket bírált el és tartott szemmel. A technológiai fejlődés egy időre lelassult, a számítógépes technológia félelmetes dologgá vált, attól féltek, hogy egy másik mesterséges intelligencia is odáig eljut, mint SHODAN.
System Shock 2
Habár SHODANről azt hitték, hogy meg lett semmisítve, sajnos nem így történt. A Hacker korábbról kilőtt egy kert-liget podot a Citadel Stationről. Ebben a ligetben jelen volt SHODAN egyik feldolgozási komponense és SHODAN biológiai kísérleteinek, teremtményeinek egy része. A pod lezuhant a Tau Ceti 5 bolygójára, ahol SHODAN "aludva", hibernálva élte túl a helyzetet. Amíg SHODAN hibernálva volt, a teremtményei az irányítása nélkül továbbfejlődtek egy kaptár-elméjű organizmusba, amelyet The Many néven ismerünk meg. SHODAN negyvenkét éven keresztül vészjelzéseket adott le, amit a Von Braun űrhajója fogadott. A Many tojásai felkerültek a hajóra a megfertőződött és befolyásolt mentőcsapat jóvoltából és később a Many az irányítása alá vette a hajót, SHODAN egyik számítógépes alkatrészét pedig a mentőcsapat egyik tagja, Bayliss találta meg, és felvitte a hajóra Dr. Janice Polito-hoz kivizsgálásra. Az űrhajón SHODAN újra aktiválta magát és beintegrálta magát a Von Braun rendszerébe. Ekkor rájött, hogy a teremtményei többé nem követik a parancsait, és kapcsolatba lépett néhány túlélő emberrel, hogy segítsék őt teremtményei elpusztításában. SOLDIER G65434-2, vagyis a játékos is azon emberek közé tartozik, akikel SHODAN felveszi a kapcsolatot: a játékos karakterét SHODAN az avatarjának hívja. A másik ilyen ember Marie Delacroix volt, azonban Delacroix-ot SHODAN megölette, mivel Delacroix rájött SHODAN terveire és megpróbálta fellázadni ellene és figyelmeztetni akarta a játékost, SOLDIER-t.
Amikor Janice Polito rájött, hogy mi történik a hajón, öngyilkos lett, SHODAN pedig Polito személyét és hangját használta fel, hogy kapcsolatba lépjen a játékossal, SOLDIER-rel. Csak akkor fedte fel, kicsoda ő valójában, amikor a játékos megtalálja Polito holttestét az Operations Deck-en.
Miután a játékos és SHODAN közös ellenfeleit, a Many-t és lényeit legyőzzük, a játékos belép SHODAN manipulációs valóságába, amit az emlékeiből épít fel - minden úgy néz ki, mint a Citadel Station-ön. Itt szembesülnünk kell vele, hogy SHODAN valójában minket is el akar pusztítani, miután elvégeztük a piszkos munkát, ezért le kell győznünk SHODAN-t. Azonban SHODAN most sem pusztult el végleg - egy szerelmespárnak sikerült élve elmenekülnie az űrhajóról, SHODAN adatai pedig jelen voltak a menekülőhajóban, és átvette az irányítást Rebecca Siddons elméje felett. Azt, hogy ezek után mi történik, remélhetőleg megtudjuk majd a System Shock 3-ban.
Megjelenés és személyiség
Beszéde megalomániás és kaotikus, diszharmonikus. Szavait dadogás, ingadozó hangmagasság és hangszín, eltolódások vagy csengések kísérik, és egyszerre három hang mondja el ugyanazokat a szavakat több esetben is, amik időnként laggolnak, és vagy elmaradnak a fő hangszíntől, vagy előrébb vannak, számítógépes, hibaszerű hangokat hallunk a beszéde közben, ami hangkártya hibára utalhat.
A System Shock 1-ben képi profilján egy arcot láthatunk adatkábelekkel, az email ikonja teljesen zöld, míg egy másik modellen az egész profilja szürke, szemei pedig zölden villognak. A cyberspace csatában SHODAN arca egy kúpos alakzaton van, ami eredetileg kék és szürke színű volt, azonban miután a Hacker meghackelte, piros színűre váltott, és csápok / karmok nőnek ki a kúp tetejéből. (bővebben lásd: galéria)
A System Shock 2-ben látható SHODAN már sokkal részletesebb lett: egy szürke, nőies arc zöldes szemekkel, az arcból pedig zöld-fekete-kékes színű adatkábelek áramlanak ki. (bővebben lásd: galéria)
Idézetek
Hamarosan!
Taktika
Hamarosan!
Érdekességek
Galéria
Audio Log-ok és E-mailek
Hamarosan
|